Vad vet jag? Jag är ju bara en tjej...
Ett dataprogram är aldrig bättre än den som programmerade det. I dagens samhälle när det mesta styrs av datorer borde detta vara allmänt känt men tydligen är så inte fallet.
För ca 5 år sen bytte taxi Örebro, samt då även de taxibolag som är anslutna till deras växel, bokningssystem. Det gamla var uråldrigt och det var inte en dag för tidigt att det byttes ut.
Människor har som känt svårt för förändringar, detta gällde även vid detta tillfälle. De första som skulle lära sig det nya systemet var telefonisterna och det syntes från början hur inställningen påverkade inlärningen. De som var positiva lärde sig snabbt medans de som ville ha kvar det gamla hela tiden jämförde med det och därför hade svårare att lära sig det nya. Nu var det inte den problematiken jag hade tänkt ta upp utan just programmeringen av det nya systemet.
Det nya systemet levererades helt tomt. Det vill säga att alla adresser samt sökkedjor var tvungna att läggas in för att få det hela att fungera. För den som inte är så insatt så kan jag enkelt förklara att en sökkedja är den ordning i vilken systemet skall söka efter en ledig bil.
Nu gjordes detta på två olika sätt. I Örebro valde man att helt skrota det gamla och göra ett helt nytt adressregister med helt nya sökkedjor. För det första för att det fanns ”en massa gammalt skräp” i det gamla (Vi fann till exempel en gata som hette Snoppstigen i registret. Tvivlar att någon sådan adress någonsin existerat i Örebro men den som hittade på den hade säkert en rolig dag på jobbet.) samt att staden ”byggts om” ett antal gånger sen sökkedjorna lades och vissa passager stängts av eller lagts om, vilket i sin tur lett till att man måste ta andra vägar mellan vissa adresser. När alla uppgifter lades in i det gamla systemet, någon gång i början av 80-talet, var antalet bilar och förutsättningarna för dessa bilar helt annorlunda mot idag. Samhället förändras ständigt men det är ju inte alltid vi ser det eftersom de felsta av oss bara "hänger på". Det gamla registret var helt enkelt dåligt underhållet. Att rensa och lägga in nytt var naturligtvis ganska så tidskrävande och kostade en slant men det gav taxibilarna i Örebro ett helt nytt uppdaterat register, som med några få timmars underhåll varje år skulle hålla sig fräscht länge. Med rätt skötsel, för evigt.
I Karlskoga - Degerfors valde man att gå den enkla vägen och helt sonika kopiera alla register från det gamla systemet. Motiveringen till detta var att deras register var helt felfria.
Nu är det ju som sagt så att inget system är bättre än sin programmerare och jag för min del tycker nog inte att Karlskoga – Degerfors taxis register är helt felfria. Det har jag aldrig tyckt men eftersom jag är en person utan något dinglande mellan benen så var det ingen som lyssnade på mig vare sig när systemet byggdes eller när jag ibland lägger in mina klagomål idag.
Igår hade jag ett intressant samtal med två personer som har ett sådant där extra attribut som jag saknar. De klagade över att det som dom sa ”bokas helt fel vissa tider”. Jag erkänner att jag tyckte det var rätt så skönt att få tala om vad jag visste. Lite revansch så här 5 år senare. Vi får väl se om dessa herrar har större inflytande än jag. Jag hoppas i alla fall att dom når längre än jag lyckades göra. För min del handlar det inte om prestige, om vem som hade rätt eller fel, utan om att utnyttja systemet på rätt sätt så det gagnar alla. Det finns massor med smarta funktioner i detta system som idag inte utnyttjas. Helt idiotiskt tycker jag eftersom man faktiskt har betalat för alla funktioner.
Men som sagt, vem bryr sig om vad en blåst blondin från Örebro tycker?
En fröjd att läsa dina inlägg Mimmi,du har verkligen talang :)
I Falun finns det "Ryckepungsvägen" :)
Tack för kunskapsspridandet, kan säkert lugna ner en del diskussioner i chaufförsrummet om fler får veta hur det egentligt går till vid bokningsplaneringen.