Badrum och körtider
Som jag tjatat om förut så är sommaren här i Degerfors helt död när det gäller jobb på taxi. Efter mycket annat tjat hit och dit och många heta diskussioner så har vi tillslut nu - äntligen - kommit fram till att dra ner på antalet bilar i trafik. Vad innebär det då? Jo, att man jobbar mindre. Det resulterar inte i - vilket någon motsträvig person verkar ha trott - att vi kör in mindre pengar. Det enda det resulterar i är att vi får lite mer ledigt nu när det är sommar och att de som jobbar slipper sitta och glo hela dagen, utan bara halva. Bättre att köra in 1000 kr på en dag än 500 kr på två, eller?
Men eftersom jag knappt jobbar nåt så blir det ju heller inte så mycket att skriva om när det gäller taxi i alla fall. Hur som helst så har jag därför beslutat mig för att jag ska snacka om annat. Jag ska passa på att rusta min lilla toa som jag har i hallen. Det ska bli kul. Den har nog inte blivit rustad sen huset byggdes 1974 skulle jag tro. Med lite tur så kan det kanske bli en och annan bild från det här sen.
För att ändå nämna något om vad som händer på taxifronten just nu så har man kortat våra körtider när vi kör planet. Det innebär framförallt två saker. Vi blir sena om vi inte kör för fort - och det är ju olagligt, vilket jag nämnt förut - och vi får mindre betalt eftersom vi har betalat efter hur många minuter körningen tar.
Fr. o. m. 1:a juli har vi fått ett nytt avtal på samhällsbetalda transporter som gäller i 5 år framåt, där vi ganska kraftigt höjde våra priser för att kunna hänga med i den övriga samhällsekonomin. Min - och även många av mina kollegors - uppfattning är att man då från samhällets sida ska spara pengar och testar att minska våra körtider. Jag för min del anser att det är ett avtalsbrott eftersom priset som vi la i anbudet baserades på de körtider vi hade.
Från samhället har vi fått förklaringen att många körtider var felaktiga och att vi hade fått alldeles för mtycket tid och att man därför varit ute och testkört dessa streckor. Jag skriver gärna under på det att vissa streckor förut var fel men att det finns något som vi brukar kalla "gungor och karuseller". Helt rätt är det att man ska ändra om vi har för mycket tid. Men då måste man också ändra där vi har haft för lite. Så har nu inte skett. Man jar gjort en generell ändring som resulterat i att de streckor som förut hade för mycket tid nu stämmer exakt, och de som förut stämde exakt eller hade lite för lite tid är omöjliga att klara genom att köra lagligt.
Detta är inte bara irriterande och frusterande. Det förstör även arbetsglädjen tyvärr. Att få klgomål från kunder att man är sen när man själv inte kan påverka det. Känna att jag måste bryta mot lagen för att slippa få skäll av en kund och dessutom veta att jag får mindre betalat än jag skulle ha.
Igår var jag ledig och hade tänkt mig en lång sovmorgon. Så blev inte fallet för min telefon ringde ca var tredje minut från klockan halv åtta. Varje gång - utan att se efter vem som ringde - svarade så fick jag bara en faxton till svar. Tillslut var jag klarvaken och kollade upp vem det var som försökte faxa min mobil. Det visade sig vara den person på länstrafiken som har hand om beräkningen av körtider. (Jag har nämligen skickat ca 3 fax i veckan till honom och påpekat att vissa körningar ligger fel i tid) Jag tröttnade i alla fall på att behöva lyssna på min skrällande telefon och ringde upp honom.
Samtalet varade i nästan en timme och var faktiskt givande. Vi diskuterade var vissa kunder bor, hur det kommer sig att det blivit som det blivit osv. Hur som helst så påpekade han det här med att det är "gungor och karuseller". Jag svarade honom att under mina 20 år i den här branchen så har jag kanske faxat honom om fel på körningar ca en gång om året. Nu är det alltså tre gånger i veckan. Som det är nu får vi alltid sitta vid gungorna och aldrig åka med i karusellen. Samtalet avslutades med att vi har samma mål och att det är att alla körtider ska stämma.
Nu ska det blir intresant att se vad som händer. Antagligen blev jag bara bortsnackad som vanligt.
Men eftersom jag knappt jobbar nåt så blir det ju heller inte så mycket att skriva om när det gäller taxi i alla fall. Hur som helst så har jag därför beslutat mig för att jag ska snacka om annat. Jag ska passa på att rusta min lilla toa som jag har i hallen. Det ska bli kul. Den har nog inte blivit rustad sen huset byggdes 1974 skulle jag tro. Med lite tur så kan det kanske bli en och annan bild från det här sen.
För att ändå nämna något om vad som händer på taxifronten just nu så har man kortat våra körtider när vi kör planet. Det innebär framförallt två saker. Vi blir sena om vi inte kör för fort - och det är ju olagligt, vilket jag nämnt förut - och vi får mindre betalt eftersom vi har betalat efter hur många minuter körningen tar.
Fr. o. m. 1:a juli har vi fått ett nytt avtal på samhällsbetalda transporter som gäller i 5 år framåt, där vi ganska kraftigt höjde våra priser för att kunna hänga med i den övriga samhällsekonomin. Min - och även många av mina kollegors - uppfattning är att man då från samhällets sida ska spara pengar och testar att minska våra körtider. Jag för min del anser att det är ett avtalsbrott eftersom priset som vi la i anbudet baserades på de körtider vi hade.
Från samhället har vi fått förklaringen att många körtider var felaktiga och att vi hade fått alldeles för mtycket tid och att man därför varit ute och testkört dessa streckor. Jag skriver gärna under på det att vissa streckor förut var fel men att det finns något som vi brukar kalla "gungor och karuseller". Helt rätt är det att man ska ändra om vi har för mycket tid. Men då måste man också ändra där vi har haft för lite. Så har nu inte skett. Man jar gjort en generell ändring som resulterat i att de streckor som förut hade för mycket tid nu stämmer exakt, och de som förut stämde exakt eller hade lite för lite tid är omöjliga att klara genom att köra lagligt.
Detta är inte bara irriterande och frusterande. Det förstör även arbetsglädjen tyvärr. Att få klgomål från kunder att man är sen när man själv inte kan påverka det. Känna att jag måste bryta mot lagen för att slippa få skäll av en kund och dessutom veta att jag får mindre betalat än jag skulle ha.
Igår var jag ledig och hade tänkt mig en lång sovmorgon. Så blev inte fallet för min telefon ringde ca var tredje minut från klockan halv åtta. Varje gång - utan att se efter vem som ringde - svarade så fick jag bara en faxton till svar. Tillslut var jag klarvaken och kollade upp vem det var som försökte faxa min mobil. Det visade sig vara den person på länstrafiken som har hand om beräkningen av körtider. (Jag har nämligen skickat ca 3 fax i veckan till honom och påpekat att vissa körningar ligger fel i tid) Jag tröttnade i alla fall på att behöva lyssna på min skrällande telefon och ringde upp honom.
Samtalet varade i nästan en timme och var faktiskt givande. Vi diskuterade var vissa kunder bor, hur det kommer sig att det blivit som det blivit osv. Hur som helst så påpekade han det här med att det är "gungor och karuseller". Jag svarade honom att under mina 20 år i den här branchen så har jag kanske faxat honom om fel på körningar ca en gång om året. Nu är det alltså tre gånger i veckan. Som det är nu får vi alltid sitta vid gungorna och aldrig åka med i karusellen. Samtalet avslutades med att vi har samma mål och att det är att alla körtider ska stämma.
Nu ska det blir intresant att se vad som händer. Antagligen blev jag bara bortsnackad som vanligt.
Kommentarer
Trackback